هر چه گویم عشق را شرح وبیان چون به عشق ایم خجل باشم ز ان

عاشقی پیداست از زاری دل         نیست بیماری چو بیماری دل  


عشق از قدرت اللی ناشی شده و با کلام ادمی قابل تفسیر نیست.عشق و اشتیاق به هم وابسته اند.و چه نعمتی است این عشق که خداوند انرا در وجود ادمی قرار داد تا انرا بالفعل تبدیل کند.


عطار میگوید:


                    عشق چیست از خود بیرون امدن        خرقه در دریای پر خون امدن

                    گر بدین دریا فرو خواهی شدن             نیست هرگز روی بیرون امدن

                    لازمت باشد اگر عاشق شوی              ترک کردن عقل ومجنون امدن


عشق زیباست و دل نشین و مست کننده

عطار در منطق الطیر می گوید:((ذره ای عشق از افاق به))

اگر عشق را درک کنیم و مفهوم واقی انرا بفهمیم

دانشمندان وصاحبنظران  گفته اند: عشق درد نیست ولی درد اورد  بلا نیست ولی بلا اورد.

عقل و جان حجابی است که مانع رسیدن به عشق می شود اگر اینگونه بنگریم

یعنی گذر از عقل و گذر از جان در راه عشق.و اینگونه است که عشق معنا پیدا میکند و معشوق

جلوه گر میشود

بنده نمی توانم که بگویم عشق بر چه چیزی خوب یا بد است این را به عهده خوانندگان محترم میگذارم

ولی جالبه به قسمت کوتاهی از حکایتی از عطار اشاره کنم که بسیار زیبا بیان میکند که عشق چه تاثیراتی دارد

شیخ صنعان پیر عهد خوش بود                                        در کمال هر چه گویم بیش بود

شیخ بود او در حرم پنجاه سال                                    با مرید و چهارصد صاحب کمال

هم عمل هم علم با هم داشت                                       هم عیان کشف هم اسرار داشت

این داستان شیخی است که صاحب کمال بوده و دارای مریدان بسیار.            

به دلیل طولانی بودن ابیات از بسیاری از ابیات فاکتور گرفته و در حد نیاز به چندین بیت اشاره میشود

شیخ خوابی می بیند و به همین دلیل عزم سفر به روم میکند

می باید رفت سوی روم زود           تا شود تدبیر این معلوم زود

چهارصد مرد مرید معتبر                پسروی کردند با او همسفر

در راه سفر به دختری بر می خورند

از قضا را بود عالی منظری            بر سر منزل نشسته دختری

دختری ترسا و روحانی صفت        در ره روح الله اش صد معرفت

شیخ غاشق دختر میشود

دختر ترسا چو برقع بر گرفت         بند بند شیخ را اتش گرفت

گرچه شیخ انجا نظر در پیش کرد        عشق ان بت روی کار خویش کرد

...

...

...

شیخ ایمان داد وترسایی خرید      عافیت بفروخت و رسوایی خرید

گفت چون دین رفت چه جای دل است         عشق ترسا زاده کار مشکل است

...

...

...

چون مریدانش چنین دیدند زار                    جمله دانستند کافتاده دست کار

پنددادندش بسی سودی نبود                    بودنی چون بود بهبودی نبود

شیخ در بی قراری از معشوق

گفت با رب امشبم را روز نیست                 یا مگر شمع فلک را سوز نیست

در ریاضت بوده ام شبها بسی                    خود نشان ندهد چنین شبها کسی

جمله شب در خون دلجون مانده ام             پای تا سر غرق در خون مانده ام

مریدانش برای اینکه شیخ را به خود بیاورند  هر یک سخنی کفتند:

همنشینی گفت ای شیخ کبار                   خیز این وسواس را غسلی بر ار

شیخ گفت امشب از خون جگر                    کردهام صد بار غسل ای بی خبر

ان دگر یک گفت تسبیحت کجاست               کی شود کار تو بی تسبیح راست

گفت تسبیحم بیافکندم ز دست                  تا توانم در میان زنار بست

ان دگر یک گفت ای پیر کهن                       گر خطایی رفت بر تو توبه کن

گفت کردم توبه از ناموس وحال                    تا بیم از شیخی وحال و محال

ان دگر یک گفت ای دانای راز                       خیز و خود را جمع کن اندر نماز

گفت کو محراب روی ان نگار                        تا نباشد جز نمازم هیچ کار

ان دگر گفت تا کی زین سخن                     خیز در خلوت خدا را سجده کن

گفت اگر بت روی من اینجاستی                     سجده پیش روی او زیباستی

ان دگر گفتش پشیمانیت نیست                  یک نفس درد مسلمانیت نیست

گفت کس نبود پشیمان بیش از این              تا چرا عاشق نبودم پیش از این

ان دگر گفت با یاران بساز                             تا شویم امشب سوی کعبه باز

گفت اگر کعبه نباشد دیر هست                   هوشیار کعبه ام در دیر مست

ان دگر گفتش دوزخ در ره است                    مرد دوزخ نیست هر کو اگه است

گفت اگر دوزخ شود همراه من                      هفت دوزخ سوزد از یک اه من

ان دگر گفتش  که امید بهشت                      باز گردد و توبه کن زین کار زشت

گفت چون یار بهشتی روی هست                گر بهشتی بایدم این کوی هست

ان دگر گفتش برو ساکن بباش                     باز ایمان اور و مومن بباش

گفت جز کفر از من حیران مخواه                    هر که کافر شد از او ایمان نخواه

این داستان بسیار زیاست پیشناهاد میشه حتما مطالعه کنین

(با عرض شرمندگی امکان داره یه کلمه از بعضی ابیات جا افتاده باشه که شما به بزرگواریتون ببخشد چون دسترسی به کتاب منطق الطیر نداشتم)

هدف بنده از اینکه به این داستان اشاره کردم همین صحبتهای بین مردان و شیخ بود

درک مطلب و ارتباط ان با بحث به عهده خوانندگان محترم

کلام اخر:

به قول حافظ:

                  روح پدرم شاد که میگفت به استاد              فرزند مرا هیچ نیاموز بجز عشق

در زمانه ای که ظلمت و تاریکی و انحرافات شیطانی در مسیر زندگی انسانی به وفور یافت میشود.تنها راه نجات وسعادت همانا حضرت امام حسین(ع)که نور هدایت و کشتی نجات وباب صراط مستقیم است

اوست که رساننده انسانها به سر منزل حضرت دوست و نشاندهنده راه مستقیم وکمال واقعی انسان است

تنها عشق جاودانه عشق به خاندان ال رسول الله(ص) است و گرمترین عشق ان عشق  به ابا عبدالله(ع) است.همانا یارانش که مجنون و دیوانه حسین(ع) بودند.عشقی را جستجو کنیدکه به تلخی منتهی نگردد.دوستی بیابید که به بیراهه نکشاند و در همه حال مدد کارتان باشد.

امام حسین(ع) دوستی استکه به بیراهه نمی بردزیرا دوستی او دوستی با خداست و همانا راهش خدایی است.


عشقش به تلخی نمی رود چون عشق الهی است ومدد وکرامتش از روی مهرورزی و عادت است


هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

نظرات 16 + ارسال نظر
ع.ر.وطن دوست شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:29 ق.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!
اقا مهدی ناپیدا شدی؟
سیدهای حرم ما دارند دونه دونه میپرند!
گناه از ماست ؟ توبه میکنیم داداش!
ما رو بی سید نگذارید :)

یا شعری از حافظ افتادم که خیلی دوسش داریم


بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت

گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست
گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت

یار اگر ننشست با ما نیست جای اعتراض
پادشاهی کامران بود از گدایی عار داشت

در نمی‌گیرد نیاز و ناز ما با حسن دوست
خرم آن کز نازنینان بخت برخوردار داشت

خیز تا بر کلک آن نقاش جان افشان کنیم
کاین همه نقش عجب در گردش پرگار داشت

گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت

وقت آن شیرین قلندر خوش که در اطوار سیر
ذکر تسبیح ملک در حلقه زنار داشت

چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
شیوه جنات تجری تحتها الانهار داشت

یا علی

سلام داداشی
شما ۱دونه ای اونم برای نمونه ای.
یاد عجب شعری افتادییییییییییییییییییییییییییی

عشق علیه السلام یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:16 ق.ظ http://mahdiadel.ir

آقا منم دلم گرفت به من هم میگید داداشی !!؟؟

سلام
شما اقایی داداشی

قافله یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:17 ق.ظ http://ghafeleh.com

یاحسین

سلام
حسین(ع) یارت

جودی آبوت یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:58 ب.ظ http://www.sudi-s.blogsky.com

یــــــــــــــــــــالله ... مثل اینکه اینجا برادرای سیدون جمعن همه ! والا غرض از مزاحمت ادای احترام بود .


همشیره جودی

اول سلام
خوش اومدی
ما که ارادت داریم نسبت به شما
بازم پیش ما بیا

هیفا یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:25 ب.ظ

سلام!
یادم نیست اولین بارکی داستان شیخ صنعان رو خوندم ولی خیلی تحت تاثیرش قرار گرفتم... یادآوری خوبی بود... پستتون هم کامل بود ... ممنون!
راستی قسمت شد و باز هم رفتم شاهچراغ سلام شما رو هم رسوندم ... انشالله زیارتشون قسمت خودتون بشه!
حق یارتون!

سلام
ممنون
زیارتتون قبول لطف کردین که سلام منم رسوندین
انشاالله

هیفا یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:27 ب.ظ

اینو یادم رفت
اینجا حسینیه هست:http://www.khazib.blogfa.com/
یه سر بزنید!
یا حق!

حتما
بازم ممنون
حق یارتون

مهرگان یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:38 ب.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
خوب هستین؟
در گذشته های کمی تا قسمتی نه چندان دور . منطق الطیر عطار رو مطالعه میکردم
دوباره برام زنده اش کردین ..... ممنون

ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم
وز هر چه گفته اند و شنیده ایم

مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر
ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم...............سعدی

در پناه حق

سلام
شکر
خواهش میکنم .منطق الیر عالیه
لطف کردین
یا علی

301040 یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:36 ب.ظ http://301040.blogsky.com

آقا این هم سر!

سلام
از لینک ممنون
خسته نباشی با این سرزدنت
عیبی نداره میای ایران جبران میکنم

مهدی، یک آدم عادی! یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:01 ب.ظ http://www.yekadameadi.blogfa.com

سلام
ممنون که به خونه خودت سر زدی

دوست عزیز، آخه قربون اون حرم های مطهر توی وبلاگت برم، من کی گفته ام که قرار است کسی را از نادانی بیرون بیاورم؟؟!!
اصلا من کی باشم که بخواهم عقاید خاص داشته باشم. من "یک آدم عادی" بیش نیستم. دوست من، من این وبلاگ را زدم تا یک کسی بیاید و بنده عاصی را از نادانی رها بخشد. من خودم ملتمس دعا هستم. "درخواست مهم" بنده را که حتما ملاحظه فرموده اید.
من کسی را بیشتر دوست دارم که به من انتقاد کند.
باز هم در انتظارت هستم داداشی!


در ضمن با این شعرت خیلی حال کردم:
"ولایت قیمت خون حسین است"

سلام
منم نگفتم شما اینو گفتی این حرف خودم بود
حتما بهتون سر میزنم شما هم به خونخ خودت سر بزن
لطف کردین
یا حق

کا! یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:14 ب.ظ

اومدی و نسازی برار!چرا حذف می کنی!؟حقیقت تلخه؟

سلام
خب میسازیم

هدی دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام آقا مهدی
حال شما چطوره؟
شرمنده دیر بهتون سر زدم ..دیروز اومدو وبلاگتون ولی قسمت نظرات باز نمی شد
حالا با فایرفکس وبلاگتون رو باز کردم اومد بالا...
ممنونم از لطفتون..شما همیشه منو شرمنده ی لطفتون میکنید
متاسفانه اینجا هم کم به نت دسترسی دارم هم وقتش کم هست
فقط میتونم برم لطف دوستان رو در وبلاگشون جوابگو باشم..
پستتون هم خوندم..واقعا باید پناه برد به خدا ..آدم در یه لحظه میتونه عبادت یه عمرشو از بین ببره..البته خدا توبه پذیر و مهربان هست ..
امیدوارم راه حسین (ع) و الطاف ایشان ما رو در جهت هدایت قرار دهد..ممنونم.
التماس دعا

سلام
شکر
خواهش میکنم این حرفا چیه شما همیشه حضورتون گرم و مفیده
من فقط جایی که توش احساس راحتی میکنم زیاد میرم
وبلاگ شما هم یکی از جاهاست
انشاالله خود اقام دستمونو میگیره
لطف کردین یا حق

گندم دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 07:08 ب.ظ http://lovsat.blogsky.com

متشکر از نظرت تو وبلاگ موفق و پیروز باشید عزیزم کارت عالی ادامه بده

سلام
خواهش میکنم از وبلاگتون لذت بردم
ممنون از تعریفتون
یا حق

پسر شجاع دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:50 ب.ظ http://golestan80.blogfa.com

عشق از نگاه مولانا

مولانا چاره تمام دردهای مادی و معنوی را در" عشق" میداند. "راه پیامبرمان راه عشق است. من مرید عشقم و رهبر و استاد من عشق است." مولانا عقیده دارد " عشق یکی از خصوصیات آفریدگار است. " و از همین روست که خالق هستی میگوید:

" و چون اراده "تجلی" نمودم، عوالم را با عشق آفریدم". یعنی آفرینشِ تمامی هستی و انسانها با عشق بوده است و آفریدگار خود، هم عاشق هم معشوق است. برای مولانا " عشق" موهبتی الهی است و در سایه "عشق" است که به معرفت رهایی از زندان "عقل" رسیده است. امروز از مولانا، عشق و عقل سخن خواهیم گفت.

وابستگی به انسانی بالغ و پخته و دیدن کمال خود در چنین انسانی، پس از گذشت از مرحله "جذبه" ، به "عشق" مبدل میگردد. عشقی که سراسر هستی و تمامی جانداران را در برگرفته و بسوی نیکی، زیبایی، راستی و وحدت اوج میگیرد.

عشق و محبت صفات حق تعالی هستند و عشقی که در بنده است تنها نسبتی از این عشق بی پایان است. یعنی عشق بنده تجلی عشق معبود است.


دلبران را دل اسیر بی دلان

جمله معشوقان شکار عاشقان

هرکه عاشق دیدیش معشوق دان

کاو به نسبت هست هم این و هم آن

جمله معشوقست و عاشق پرده‌ای

زنده معشوق است و عاشق مرده‌ای

در دل عاشق بجز معشوق نیست

در میان‌شان فارق و مفروق نیست

سلام
خیلی عالی بود استفده کردم و لذت بردم ممنون
درمورد افریدن عشق صحت کردی یه مطلبی دام در مورد هنگامیکه خدا عشق را افرید
واجب شد حتما بنویسم
بازم ممنون از توضیحات تکمیلی و زیبات

ع.ر.وطن دوست سه‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:11 ق.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!
سید نیک سیرت!
این نظر دادنهای 301040 هم داستانی شده!!
باید یه درس اساسی بهش بدیم ! اینطور نمیشه! :)

دعامون کن سید!!!

مخلصیم
یا علی

سلام علی رضا جان
من سید نیستما ولی سید ها رو دوست دارم
موافقم اساسی ولی من از پسش به تنهایی بر نمیام
باید کمک کنی یه زبونی داره !
نوکرتم داداشی
یا حق

امین چهارشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:21 ب.ظ http://elahi-gahi-negahi.blogsky.com/

سلام بر مهدی گل!
خوبی؟ الحمدلله!
بالاخره این کنکور هم تموم شد، حیف عمر که اینقدر سریع می‌گذره...
علیرضا راست میگه، باید این 301040 رو کمی ادب کنیم☺☻
آقا ما امروز به امید خدا عازم مشهد هستیم، نائب‌الزیاره خواهیم بود.

فعلاً
یاعلی

مهتاب سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:06 ب.ظ http://jasmine69.blogfa.com

هم دعاکن گره از کار تو بگشاید عشق
هم دعا کن گره تازه نیفزاید عشق

در پناه مولا
عاشقی مون سبز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد