غیرت

بسم الرب الحسین

از واژه هایى که در روایات اسلامى به عنوان بیان یک فضیلت مهم اخلاقى آمده است غیرت است که در اصل به معنى دفاع شدید از عرض و ناموس یا مال و مملکت و دین و آیین است، مخصوصاً این واژه در مواردى به کار مى رود که چیزى حق اختصاصى شخص یا گروهى است، و دیگران مى خواهند حریم آن را بشکنند، و صاحب آن به دفاع شدید برمى خیزد

به هر حال این وصف اگر به صورت معتدل در انسان باشد، فضیلتى بزرگ است.


چه فضیلتى از این بالاتر که انسان را اجازه ندهد بیگانه اى به حریم ناموس یا کشور یا دین و آیین او هجوم برد، بلکه در مقابل او بایستد، و تا سر حد جان دفاع کند.


در روایات اسلامى اهمیت بسیار زیادى به مسأله غیرت به عنوان یک فضیلت داده شده و حتى از خداوند به عنوان غیور (کسى که بسیار غیرت دارد) یاد شده است از جمله:


امام صادق(علیه السلام) مى فرماید :


خداوند غیور است و هر غیورى را دوست دارد و به خاطر غیرتش تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان تحریم فرموده است



 پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

پدرم ابراهیم مرد غیورى بود و من از او غیورترم. خداوند بینى مؤمنانى را که غیرت ندارند به خاک بمالد

در حدیث دیگرى از همان بزرگوار آمده است که فرمود:

غیرت از ایمان است

(چرا که ایمان انسان را دعوت به حفظ دین و آیین و کشور و ناموس خود مى کند، و آن کس که از اینها دفاع نکند و غیرت نداشته باشد با ایمان نیست).


در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است

خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد



همان گونه که در بالا آوردیم غیرت صفتى است که انسان را وادار به دفاع شدید از دین و آیین و ناموس و کشور خود مى کند، و اصولا هرگونه دفاع شدید از ارزش ها نوعى غیرتمندى است. گرچه این واژه غالباً درباره غیرت ناموسى به کار مى رود ولى مفهوم آن وسیع و گسترده است.

البته این صفت مانند صفات برجسته دیگر اگر به راه افراط کشیده شود مبدل به ضد مى شود، و خلق نکوهیده اى است، و آن در صورتى است که به شکل دفاع غیر منطقى و آمیخته با وسواس درآید.


****((در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: ))

نوعى از غیرت است که خداوند آن را دوست دارد، و نوعى خدا آن را دوست ندارد، اما غیرتى که خدا آن را دوست دارد، غیرتى است که در موارد مشکوک (که قرائنى بر آلودگى ها وجود دارد) مى باشد، و اما آنچه را خدا نمى پسندد، غیرتى است که در غیر این موارد باشد (یعنى انسان مثلاً همسر خود را با ظن و گمان بى اساس متهم سازد، و نسبت به پاکدامنى او گرفتار وسواس گردد که این صفت بسیار زشت و خطرناک و سبب تشویق افراد پاکدامن به فساد مى شود


حدیث دیگرى از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) :

از غیرت در غیر موردش بپرهیز چرا که این گونه غیرت ها (ى افراطى انحرافى و آمیخته با وسواس) سبب مى شود که افراد صحیح و درستکار از آنان، گرفتار آلودگى و بیمارى شوند و افراد بى گناه در معرض تهمت قرار گیرند.


****در نهایت:

غیرت به صورت صحیح و معتدل و مثبت یک نیروى دفاعى عظیم است که به کمک آن مى توان بر دشمنان و مخالفان پیروز شد، چرا که این نیروى باطنى هنگامى که جان و مال و ناموس و دین و ایمان یا استقلال یک کشور در معرض تهدید قرار مى گیرد بسیج مى شوند، و تمام نیروهاى ذخیره وجود انسان را به حرکت در مى آورد، و گاه یک انسان غیور در تحت تأثیر عامل غیرت، نیرویى به اندازه ده انسان پیدا مى کند و تا حد ایثار و فداکارى، ایستادگى و پایمردى نشان مى دهد، به همین دلیل، غیرت یکى از اسباب عزّت و سربلندى و اقتدار است.

غیرت سبب امنیت جامعه و از میان رفتن مظاهر فساد و فحشاء است در حالى که بى غیرتى هم امنیت را در هم مى شکند، و هم ارزش ها را به باد مى دهد و هم صحنه جامعه را به صحنه فساد و آلودگى ها مبدّل مى سازد.


پ.ن:

بدون شک احادیث در مورد غیرت خیلی بیشتر از این حرفاست ولی من فقط اینها رو قبلا خونده بودم و داشتم(با رجوع به دفتر یادداشتم )



نظرات 14 + ارسال نظر
سوز دل دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:25 ب.ظ

سلام
اولا" عرض تسلیت (قران سوزی). خوب نه که منم غیرتی ام دیشب هم تو تظاهرات شهرمون شرکت کردم.اینجوری منو نگاه نکن یه اتیش پاره درست حسابی ام اینقدر گیر دادیم که این اداره ارشاد شهر یه تظاهرات از مسجد جامع به طرف امام زاده برگذار کرد گفتیم تا تنور داغه باید چسبوند. شبه که شبه.
صبح یه بیانیه تنظیم کردم دادم تایپ کردند و تو کل سازمان پخشیدند.از یزده سپتامبر شروع کردم و عراق و افغانستان و سیاست یگ گام و دو هوای اوباما و ... و ننگ سکوت در چنین شرایطی تو بیانیه هم نوشتم علت این کار یه هدف می تونه داشته باشه محک زدن مسلمانان...نمی دونم چه نقشه بزرگی تو سر دارند....و چه با سیاست تمام هم ریس جمهورشون این کار رو تقبیح می کنه و وزیر امور خارجشون به اون کشیش گمارده شده به دست صیهونیست می گه که این کار رو نکنه .... سیاست امریکا طوری که معمولا" وقتی بخواد یه کار بزرگی که موجبات خشم مسلمانان رو داره انجام بده اولا" تو فیلمهای هالیوود و .. شروع به ساختن فیلمهایی در خصوص اون می کنه مثلا اخیرا" یه فیلمی ساختن که یه جاسوس روس به تاسیسات اتمی امریکا رخنه می کنه و قصد حمله به تهران و مکه رو داره!! که اون بازیگر هالیوودآنجلا جولی فرشته نجات تهران و مکه می شه!!! فکر کن!! البته هنوز این فیلم به راحتی دم دست نیست من از لاین دیگه ای اطلاع یافیدم!به زودی می یاد بازار. وراه دیگه اش اینجوری محک زدنه توهین به پیامبر اکرم ص و قران و... خدا به خیر بگذرونه چه فکری تو کله دارند نمی دونم البته حدسش راحته شاید حمله به غزه و...
سیل پاکستان هم که به نفع امریکا و ضرر ما تموم می شه این دلسوزی و گنگر خوردن و لنگر انداختن امریکا واسه ما تو پاکستان خوب نیست .... یه دلیل اینکه خطبه های نماز عید فطر اینجوری شد تحلیل من اینه که جذب اکثریت مسلمانای پاکستان به طرف ایران و بر علیه امریکا و...بود!!
در کل برادر عزیز حدیث غیرتت خیلی با حال بود ولی حد و حدود غیرت رو تشخیص دادن خیلی خیلی سخته مثلا" همون غیرت به همسر ... خیلی دلایل داره اگه بخوای به قران رجوع کنی می بین که خداوند زنان پیامبر رو از قرار گیری تو انذار عموم منع کرده (سوره نور) و یا رفتار حضرت زهرا س چنان عفت ونجابت ما فوق تصور ما ها رو داشتند که پشت در وقی می رفتند تغییر صدا می دادند و با نا محرم سخن می گفتند ... غیرت الله اکبر حضرت علی ع خوب فرمود من زخم شلاق رو بر دستش ندیه بودم تا اینکه شب غسل دیدم!! البته رعایت این رفتارها الان افسانه شده خیلی خیلی نادره ...
خوب یه زن مومنه و یا یه مرد مومنه نباید طوری رفتار کنه که همسرش رو به بدبینی بیاندازه ....یه حدیثی رو من خیلی آویزه گوشم کردم وهمیشه در موردش فکر می کنم اینکه: اگر انسانی خود را در معرض بد بینی قرار داد به گناه فرد بد بین شریکه.
خوب زنی که مثلا" تلفن های مشکوکی بهش زده می شه و یا وقتی بیرون می ره شدید ارایش می کنه و یا نسبت به شوهرش بی تفاوت می شه و ....هر چند بیچاره گناهی هم نکرده باید بدونه مرد ممکنه بهش بدبین شه و یا برعکس مرد شب سیر بیاد خونه دیر بیاد خونه خوش تیپتر از اونی بشه که واسه همسرش بوده و ... خوب انتظار بدبین رو باید داشته باشه.به قول حاج اقا دهنوی مرد ویا زنی که در معرض بدبینی قرار گرفت با عملیاتهای انتهاری سعی در ایجاد بینش نیکو به همسرش کنه. مثلا" همین پریروز خواهرم گفت یه نفر جدیدا" به گوشیم داره مزاحم میشه گفتم همسرت می دونه گفت اره گفت بار دوم باز بهش جواب دادی ؟ گفت اره ولی هر چی از دهنم در اومد بهش گفتم و... بهش گفتم همسرت الان تو دلش سیر و سرکه می جوشه نمی گم بهت بدبین شده ولی بیا و این گوشی رو بده بهش و بگو یه هفته پیش خودت نگه دار یا می خوای من یکی از سیم کارتامو بدم بهت تا کارت راه بیافته ...اون منطقی قبول کرد....مزاحم تلفنی دو راه واسه دفعش وجود داره: اگه شماره ناشناس بود جواب ندی....دوم اینکه گوشیتو یه مدت خاموش کنی و اگه ادامه داشت عوض کنی.(این تیکه اخر بی ربط بود)
خوب برادر جان این کامنت اجتماعی سیاسی و...بود نه مذهبی و معنوی شاید اخر هفته برم شهر قم دو شب بمونم بیام اخیرا" یه سری از دوستان طلبه همشهری رو یافتم برم دو شب مهمون اونا هم شم.
راستی با مطلب عرفانی حضور قلب در وضو مقدمه نماز در خدمتیم.
از قم برگشم یه سر خدمتتون می رسم.از الان دلم تالاپ تولوپ می زنه... اوه

سلام
ممنون لطف دارین
اقا این شب بودن راهپیمایی برام خیلی جالب بود اول فکر کردم اشتباه دیدم ولی ۲باره که نشون داد مطمئن شدم خیلی باحال بود
پس اهل دیار مردمان غیور زنجان هستین.(اینم نکته سنجی)
انشاالله سفر بی خطر به سلامت برین و برگردین
سلام مارم برسونین
التماس دعا

سوز دل دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:27 ب.ظ

متنو برم!!می دونید سرعت تایپ که بالا باشه اینجوری می شه دیگه.ولی انصافا متن خیلی خودمونی نوشتم ها!!

سرعت تایپ من که وحشتناکه یه پست مسخوام بزارم پوستم کنده میشه!!!
من با خودمونی بیشتر راحتم تا کتابی و ادبی
پست ادبی و کتابی باشه بهتره کامنت خودمونی
در هر صورت لطف کردین
حق یارتون

هدی دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:45 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
بحث خوبی بود
دیروز داشتیم با چندتا از دوستان در مورد حیا حرف می زدیم که اصلا معنی حیا چیه ...بعدش یکی گفت:
حیا بیشتر برای خانم ها تعریف میشه و غیرت برای آقایون ...
و بعد از کلی بحث به این نتیجه رسیدیم که حیا باید برای هردو باشه هم مرد هم زن و غیرت رو نرسیدیم نتیجه گیری کنیم
ولی این جمله ی شما:
" اصولا هرگونه دفاع شدید از ارزش ها نوعى غیرتمندى است"
تکلیف غیرت هم مشخص کرد ..ممنونم ..راهنمایی خوبی برای ما بود.
یا علی.

سلام
دقیقا موافقم مرد و زن هر دو باید حیا داشته باشند
اما در مورد غیرت خانمها مولای متقیان علی(ع)در سخن ۱۱۹ میفرمایند
غیرت نمودن زن کفر است و غیرت نمودن مرد ایمان.
خواهش میکنم لطف دارین
علی یارتون

هدی سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:55 ق.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
راستی برگشتما
نتونستم سکوت کنم
یا علی.

سلام
به نظرم بهترین کار ممکن رو انجام دادین
خدا خیرتون بده
سکوت...
مولام پشت و پناهتون

امیر دوستی از tr سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:59 ب.ظ

مهدی جان وبلاگ خیلی قشنگ داری

اینو جالبه که بدونید یکی از صفات خداوند غیور هستش ...

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

إنّ اللّه‏َ تعالى یَغارُ وإنّ المؤمنَ یَغارُ ، وغَیرَةُ اللّه أن یَأتِیَ المؤمنُ ما حَرَّمَ اللّه‏ُ علَیهِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

براستى که خداوند غیرت مى‏ورزد و مؤمن (نیز) غیرت مى‏ورزد . غیرت ورزیدن خداوند در جایى است که مؤمن آنچه را خدا بر او حرام کرده ، انجام دهد

و

1 نکته در جواب دوستمون که البته مهدی عزیز گفتند
این حدیثم علاو.ه بر حدیث امیر المومنین جالبه دونستنش که ::


الإمامُ الباقرُ علیه‏السلام :

غَیرَةُ النِّساءِ الحَسَدُ ، والحَسَدُ هو أصلُ الکُفرِ ، إنّ النِّساءَ إذا غِرْنَ غَضِبنَ ، وإذا غَضِبنَ کَفَرنَ إلاّ المُسلِماتِ مِنهُنَّ .

امام باقر علیه‏السلام :

غیرت زنان (از) حـسـادت است و حسادت ریشه کفر است . زنان هرگاه غیرت و رشک ورزند ، خشم گیرند و چون خشم گیرند به کفر گرایند ، مگر زنان مسلمان .

و البته این نکته رو هم در نظر بگیرید که غیرت خوب داریم و غیرت بد

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام فی وصیَّتِهِ لابنِهِ الحسنِ علیه‏السلام :

إیّاکَ والتَّغایُرَ فی غیرِ مَوضِعِ الغَیرَةِ ، فإنَّ ذلکَ یَدعُو الصَّحیحَةَ مِنهُنَّ إلَى السَّقَمِ ، ولکن أحکِمْ أمرَهُنَّ فإن رَأیتَ عَیبا فَعَجِّلِ النَّکیرَ علَى الکبیرِ والصغیرِ ، .

امام على علیه‏السلام

- در سفارش به فرزندش حسن علیه‏السلام- : از غیرت نابجا (نسبت به زنان) بپرهیز که آن، زن سالم را به بیمارى مى‏کشاند و پاکدامن را به بدگمانى (و اندیشه گنهکارى) ، بلکه درباره آنان محکم‏کارى کن . آن گاه اگر عیبى دیدى در مجازات کوچک و بزرگ درنگ مکن .


امیدوارم مفید بوده باشه ....

دوستدارتون
کمترین
امیر ...

سلام
امیر جان خیلی خوشحال شدم یه سر به ما زدی
اخوی پیش ما بیا که از حضورت استفاده کنیم
عالی بود عالی
حدیثی که از امام باقر گفتی رو نشنیده بودم
پس احتمالا سید رضی با الهام از این حدیث بوده که سخن امام علی رو تفسیر کرده چون تقریبا تفسیری که نوشتن همینه

شما هم اونجا هم اینجا استاد مایی و ما فقط درس پس میدیم

حق یارت عزیز دلم

امیر دوستی از tr سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:25 ب.ظ

ممنونم گلم

این چه حرفیه ما جلوی شما شاگردی پس میدیم ....

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:58 ب.ظ

سلام مطلب خیلی خوبی گذاشتید اگه دوست داشتید به وبلاگ من هم سر بزنید مرسی
ziba-pasand.blogfa.com

سوز دل چهارشنبه 24 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:37 ب.ظ

سلام
اومدم ازتون خداحافظی کنم دارم فردا صبح علی طلوع می رم قم........ با این مهندس جدیده(خواهر زادم)!! وقتش که خیلی چیزهارو بدونه.....بگذریم.
شاید حقیر دیگه خدمت عالی نتونم برسم دلیلش هم یه سری تغییر تحولات بزرگه .... بازم بگذریم.
یه خواهش داشتم کامنت بالایی منو حذف کنید ممنون می شم .....
جواب چند تا سوال ...که ....si ...did mr
1- من 32 سالمه اسمم هم میثمه.
2- ساکن یکی از شهرهای شمالی ... زنجان نه دقت می کردی یه شهر دیگه شب تظاهرات کرده بود.
3- شاگرد آیت الله صمدی املی
4-لیسانس .... و فوق لیسانس مدیریت MBA
5- مسئول روابط عمومی یه اداره
6- یه بچه دارم اسمش مهدیه است.
7- و....
همسرم فردا می ره شهرستان پیش مادرشون... منم می رم قم از اونجا با خواهر زادم بر می گردم پیشش... بازم بگذریم
و.............این بود ان چه که... sid...
التماس دعا

سلام اخوی
سفر بی خطر انشاالله
پاک کردم قربان
خیلی خوشبخت شدم از اشناییتون
ولی این رسمش نیست که دیگه به ما سر نزنینا.......
لطفا در تصمیمتون تجدید نظر کنین و ما رو خوشحال کنین البته اگر امکانش هست...!!!!
راستی من ندیدم که کدوم شهر جز زنجان تظاهراتش شب بوده!!!!علامت سوالم بزرگتر شد با این اوصاف...
انشاالله سایتون بالای سر خوانوادتون باشه تا ابد و شاد و سلامت و پاینده باشین زیر سایه اقام مرتضی علی(ع)

دعا گو هستیم همیشه

به سرور و سالارم میسپارمتون

301040 پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:45 ق.ظ http://301040.blogsky.com

agha mehdi, hamin ke jalase be jamalet roshan shod, bara ma kheyli arzesh dasht

سلام اخوی
قربونت برم
شما زیادی لطف داری
شما یه دونه ای

خودم پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:08 ق.ظ

برای یه دوست




البته بیشتر این

همت پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:04 ق.ظ http://heyatonline.blogfa.com

سلام
دم شما و اونایی که "سر در قصر سلیمان نبی حک کردن
پادشاه همه پادشهان عباس است" گرم
بنده هم بسی بیشتر خرسندم که با شما آشنا شدم

امیدوارم دلداده بمانی و پسش نگیری

همت پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:06 ق.ظ http://heyatonline.blogfa.com

باعث افتخار حیدریون است که دلداده بهش لینک شد

azad پنج‌شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 03:43 ب.ظ http://charand-parand.blogfa.com

سلام.....
گر بر سر نفس خود امیری مردی
گر بر دگری خرده نگیری مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری مردی
غیرت در این مورد من زیاد نظر نمی دم چون خیلی واردش نشدم
اما اینو می دونم غیرت بیش از حد به قول امام سجاد میشه عصبیت ناعادلانه و میشه خوره و کل وجود ادمی رو می خوره و البته زمینه ساز خیلی گناه ها دیگه هم میشه.....
خدا غیور است ........خیلی خوشم امد ....اری خدا غیور است ...
تعصبش را نسبت به ادمی زاد نمی بینید ......که اگر او غیور نبود به خاطر خیلی چیزا ادما را رها می کرد اما..........
راستی باور نمی کنم که........... نه باور نمی کنم......
راستی برای یه دوستتون هم خیلی باحال بود .........................در سایه مادرجانم بانوی محبت خانم فاطمه ی زهرا برایتان پلی ارزو دارم که از پی ان رد شوید و با مدد اقا امام حسین و با ید مبارک باب الحوائج به خدا برسید
کاروانیان کربلا در رهند و رستگاری نزدیک

مینا جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:12 ب.ظ http://poshtpanjere.blogfa.com

سلام متن جالبی بود
می دونین به افراد غیرتی ناموسی به ترکی چی میگن ؟
قلبی قارا = قلب مشکی
درسته که بیشتر این صفت رو به مردها نسبت میدن ولی باید بگم که خاله من هم همین وضعیت رو داره ..
به نظر من هر کسی باید غیرت داشته باشه ...وغیرت فقط در مورد مردها نیست
البته بعضی وقتا غیرت زیادی حال آدمو به هم میزنه ....
کلا خصلت آدما اینجوریه ...
وبه نظرم هر کسی باید خودش حواسش به خودش باشه وعواقب کارا رو بسنجه!!!!
چه سخن گرانمایه ای گفتم خوشم اومد
خیلی خسته شدم ..ودارم هنگ میکنم .....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد