چشم دل


صد چو عالم در نظر پیدا کند
چون که چشمت را به خود بینا کند


 خداوند بندگانى دارد که آن ها دل هایشان را از سیاهى و زنگارها مى زدایند، اعضا و جوارحشان را از گناه محفوظ و مصون مى دارند و قلب خویش را آن گونه مصفا مى کنند که آینه تمام نماى صفات خدایى شده و دل ، یکدله کرده ، تقدیم پرورگار مى کنند. آن ها که منازل و مراحل را با مراقبت و مجاهدت پشت سر مى گذرند و از خانه دل بسوى کعبه خدا هجرت مى کنند و مصداق این آیه شریفه مى شوند که :
و خداوند براى چنین بندگانى ، تحفه ها و هدایایى دارد که در زبان ما ندیدگان و نچشیدگان جاى نمى گیرد.
امام سجاد (ع ):

هر کس را دو چشم سر و باطن است که با آن غیب ها را مى بیند و چون خداوند به بنده اى اراده خیر فرماید چشم هاى باطن او را مى گشاید.

آرى ! خداوند چشم هاى باطن آنان را مى گشاید و مى بینند آن چه را مردم نمى بینند و مى شنوند آن چه را که دیگران نمى شنوند.
با سیرى که در عالم آفاق و انفس دارند خداوند دریچه هایى را بر سینه هایشان مى گشاید و آن ها از آن منظر به حقایق عالم مى نگرند، حجاب هاى ظلمانى از قلب هایشان زدوده مى شود و چشم دلشان خیره در تماشاى عظمت و جلال الهى مى شود:
هنگامى که مرا دوست داشت ، من هم او را دوست مى دارم و هم محبوب دیگرانش مى کنم و چشم دل او را براى تماشاى عظمت و جلالم باز مى کنم .
واین هم حدیث حالشان :

آن که واقف گشت بر اسرار هو
سر مخلوقات چبود پیش ‍ او


آرى ! آن که بدان جا مى رسد که در آیات و اسماء و صفات حق به سیره و نظاره مى نشیند، پرده هاى ملک و ملکوت برایش کنار مى رود و به عالم اسرار راه مى باید، آگاهى او بر احوال مخلوقات و بندگان خدا و دانستن ضمیر و افکارشان برایش چه سهل و آسان است که خداوند فرموده :
فلا اخفى علیه علم خاصه خلقى
پس علم هیچ یک از خواص خلق خود را بر او پوشیده نگذارم .


و این بصیرت و احاطه بر باطن انسان ها، نه بدان معنى است که عارف مى خواهد به حریم قلب انسان ها نفوذ کند و یا از این کار حظى نصیب او شود، بلکه گاهى باید این گونه تلنگرى به قلب انسان ها زده شود و این خود نوعى از هدایت و دستگیرى مردان خداست .

و چه بیچاره اند آن ها که از سر هواى نفس و ذوق جاه و انا الاعلى کردن دنبال علوم و ریاضت هایى مى روند که به این قدرت ها دست یابند.

میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است


و تفاوت است بین آن که مقصد و غایت آمالش ، تسخیر قلوب دیگران باشد و آن کس که هدفش خداست و در این مسیر بصیرت هایى به او مى دهند که :
هرگز از او دل ربایى نمى کند و هرگز بى جا آن را به کار نمى برد و هرگز حریم شکنى نمى کند.
آرى !
هر کس به تماشایى رفته ست به صحرایى
اما:
ما را که تو منظورى خاطر نرود جایى ...

مرحوم ایت الله محمد جواد انصارى میفرمایند:

همه چیز نور داره اگر نورش در آن شخص باشه حقیقت داره وگرنه مدعى است ، علم ، مرجعیت ، عبادت و... همه نور خاص خودشان را دارند.


و چه بیچاره اند ظاهرسازان و مقدس مآبانى که با همان جهل و خودباورى شان هیزم جهنم مى شوند.

و خوشا به حال صادقان ! در هر نشان و لباسى !


 درنهایت

این صاعقه آسمانى هر روز دلى دیگر را ویران مى کند، این شعله محبت هر روز در خرمن پروانه دیگرى زبانه مى کشد و این دریاى خروشان هر روز غرقه اى دیگر مى طلبد.
شاید هم روزى نام تو را صدا کنند!
شاید نام تو هم در میان اسیران کمند آن کمان ابرو پیدا شود!
منتظر صدایش هستى ؟
از آن سوى خورشید، از آن سمت دریا
صدایم کن صدایم کن
تو لبخند سرخى ، پس از شام یلدا
از این تیرگى ها، رهایم کن

بارقه اى که بزرگان را به این عرصه پر ماجرا کشاند فقط براى قلب انها نبود که براى من و تو نیز این نفحات مى وزد. باید دلمان بیدار باشد تا آن را بربائیم و آن گوهر مقصود را دریابیم .



اری راه آسمان براى پیمودن است .
و به راستى !
در قمار عشق اى دل کى بود پشیمانى ؟
و دل من !
اگر نشدنى بود چرا عده اى شدند و من نشوم ؟
اگر نچشیدنى بود چرا عده اى چشیدند و من نچشم ؟
اگر ندیدنى بود چرا عده اى دیدند و من نبینم ؟
و اگر نرسیدنى بود چرا عده اى رسیدند و من نرسم ؟


پ.ن:...





نظرات 13 + ارسال نظر
هدی شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:12 ق.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
کسی که تمام وجودش خدا شد ..کارای خدایی هم ازش بعید نیست..چیزهایی می بیند که دیگران نمی بینند و چیزهایی می شنود که دیگران نمی شنوند...
برادرم به نقل از یه نفر (یادم نبود چه کسی بود) می گفتن که :
انسان حداقل باید به درجه ای برسه که فرشتگان روز و شب رو ببینه ..یعنی وقتی فرشتگان شب به آسمان در اول صبح می روند و فرشتگان صبح به زمین می آیند رو باید ببینه...
حالا باید خودمون بفهمیم که ما چقدر عقبیم و چه قدر کوتاهی و قصور می کنیم...
دست شما درد نکنه.
یا علی.

سلام
...
ممنون
علی یارتون

سوز دل شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:36 ق.ظ

سلام
به به الحق که عزیز دل سوزان مایی.
بر دستانت بوسه می زنم که راه عاشقی را در این محیط آلوده به همگان تبلیغ می کنی.
زیبا بود واقعا".آفرین بر تو همین گون ادامه ده که قلم زدن از برای خدا دو چیز عنایت کند:
1- سیر بر خود و معرفت النفس می کنی.
2- قدرت نوشتاری ات فوق تصور می شود.
لیک در این ره به اخلاص باید قدم نهاد آری عزیز این وادی، وادی خود ستایی نیست بل خداستایی است که گر عبدی از خود نوشت گر اهل دل است در واقع از خدا نوشت.
رسد ادمی به جای که به جز خدا نبیند.
قرب را دو نوع است قرب فرایض، قرب نوافل
طبق حدیث ذیل:
پیامبر اعظم (ص) :
خداوند عزوجل فرمود : « هیچ بنده ای با وسیله ای که نزد من محبوب تر باشد از آنچه به او واجب کرده ام به من نزدیک نشد .( بعد از آن ) همانا او با نافله به من نزدیک میشود تا آنجا که او را دوست بدارم و چون دوستش بدارم گوش او شوم تا با آن بشنود و چشم او شوم تا با آن ببیند و زبانش شوم که با آن سخن گوید و دست او شوم که با آن ضربه زند . اگر مرا بخواند جوابش دهم و اگر از من خواهشی کند به او بدهم .
قرب نوافل قربی است که سالک در اثر اطاعت و محاهدت و پایداری در مسیر عمل بر نوافل به جایی رسد که مظهر صفات الهی می گردد.
قرب فرایض بالاتر است در این مرحله بنده می شود عین الله ،ید الله....یعنی او دست خدا روی زمین است فعل او فعل الهی است.چنانچه در زیارت امام عصر روز جمعه می خوانیم:
السلام علیک ا عین الله فی ارضه
سلام بر تو ای چشم خدا روی زمین(این است راز دیدن اعمال بندگان شب 5 شنبه ها توسط امام عصر...بگذریم)
خلاصه راز رسیدن به این مقامات که شما هم اشاره فرمودید
اول کسب معرفت با توسل به تقوا و عمل ، دوم: حود به خود ایجاد عشق به خواست الهی که هرچه قدر توجه به باری تعالی بیشتر عشق فزونتر....درنهایت این عشق همچو بال و پری تو را در ملکوت به پرواز وا داشته وبه جبروت رهننمونت گردد که جبروت مقام حضرت جبرییل است بعد ان بر لاهوت گام نهی که هیچ ملکی بدانجای راه نیافته که مخصوص انسان است و قرب نوافل و فرایض نصیب گردد.
فعلا" التماس دعا
عزیز دل سوزان ....

سلام
شما خیلی لطف دارین
ممنون
دستتون درد نکه بابت توضیحاتی که میدین
و ما ازش بسیار استفاده میکنم
اجرتون با سرورم
حق یارتون

راضیه شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 07:10 ب.ظ http://www.judyabot.blogfa.com

درود.....
خوشا به حال صادقان!.....در هر نشان و لباسی...در هر نشان و لباسی!
نمی دونم کتاب کیمیای محبت که در مورد عارف بزرگوار شیخ رجبعلی خیاط هست رو خوندید یا نه!
من این کتاب رو به هر کی که میبینم توصیه میکنم
ایشون مصداق بارز فردی هستند که فقط به خدا رو در ذهن و در دل دارند
وقتی سرگذشتشون رو میخوندم واقعا شگفت زده میشدم که یک انسان چقدر میتونه خدایی بشه!
اون غایت آمالش شبیه خیلیها در دور برمون تسخیر قلوب مردم و خلق نبود بلکه فقط خدا بود!

راه عرفان ....
راهی که پاسخ هر چرایی فقط عشقه....
راهی که در اون مشکلات عزیزند چون پدید آورنده شون خداست!
راهی که در اون هر چه در این دایره است را نیکو میبینیم!

چقدر پیله دور خودمون تنیدیم .....چند لایه!!
کور شدیم....
به قول دکتر شریعتی پرش فکرمون تا نوک بینی مان شده
نگاهمون از 4 دیواری خانه و محله مون بیشتر کشش نداره
(البته خودم رو میگم!)

این پیله ها و پرده ها کار خودمونه!
نتیجه ی اعمال خودمون!

اگر نشدنی است چرا عده ای شدند؟؟؟؟؟
فقط...
امید...
امید به اینکه صدایش را بشنویم...

خیلی از (پ.ن:.... )خوشم میاد!
خیلی مفهوم داره!

گاهی سکوت..بهتر از هر گفتنی است

یاحق

سلام
بله خوندم
مثل کتاب تندیس اخلاص که اون هم برای شیخ رجبعلی خیاطه ...

چقدر پیله دور خودمون تنیدیم .....چند لایه!!
...
خداون دکتر شریعتی رو سر سفره کرم اقا و سرورم مهمون کنه
امین
حق نگهدارتون

رستگار یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:09 ق.ظ http://saghiye-simin-sagh.blogsky.com

سلام

"تفاوت است بین آن که مقصد و غایت آمالش ، تسخیر قلوب دیگران باشد و آن کس که هدفش خداست"
اگه هدفت خدا باشه همه دل های خدایی رو هم تسخیر می کنی... اون وقته که همه این دل ها با هم همراه می شن با یه هدف مشترک که خداست و خدا چقدر دوست داره این همراهی و همدلی رو!
با خدا و برای خدا باش تا خدا همه چیز و همه کس رو با تو و برای تو کنه!

یه مدته هر حرفی می خوام بزنم قبلا یکی گفته!! نمی دونم دیگران ذهن من رو می خونن یا من ذهن دیگران رو!
پ.ن رو که دیدم احساس کردم نقطه اوج پستتون همین جاست اومدم دیدم راضیه هم نظری شبیه من داشته!
نزدیکی دل ها رو می بینید؟! این هم یه نمونش! :)
می بینیمد چطوری خودم رو قاطی دلای پاک می کنم؟!! :))

التماس دعا

یا حق

سلام
لااله الا الله
...
برای اینه که همه دلتون پاکه و این حقیقته...
منم دعا بفرمایین
حق یارتون

شیخ معصومه یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:16 ق.ظ http://shaikh-masomeh.mihanblog.com/

سلام.
مطلب عجیب به دل نشست. یک سوال: این که هر چیزی نوری داره، قبول؛ اما آیا همه می بینند و می فهمند این نور را یا ظرفیتی می خواهد حتی درکش؟

مضاعف باشید...
یا علی

سلام
شکر خدا که به دل نشست و فقط از دل نگذشت
البته من در حد پاسخ دادن نیستم ولی در حد توان و معلوماتم عرض میکنم
استاد تو مثنوی معنوی میگن که:
چشم حس همچون کف دست است و بس

نیست کف را بر همه او دسترس

چشم دریا دیگرست و کف دگر

کف بهل وز دیده ى دریا نگر
صد البته که اینگونه نیست که همه ببینند و و بفهمند و صد درصد درکش هم ظرفیت میخواهد
انان که عالم به پرده هایی از عالم غیب شده اند بر حقیقت اعمال مطلع میشوند این انوار را به وضوح میبینند.
به نظر بنده بزرگانی که این کمالات رو دارند به همه با چشم دل نگاه میکنن و شکل ظاهری اطرافیان دیگه براشون اهمیت نداره چون تجلی اعمال رو روح انسان رو میبینند
هر که باشد شیر اسرار و امیر
او بداند هر چه اندیشد ضمیر ( بازم مثنوی)
و اینجاست که تازه به این حرف میرسیم که پیش اهل دل ادب بر باطن است
غیر نطق و غیر ایماء و سجل
صد هزاران ترجمان خیزد ز دل

یک بار یکى از آقایان که مدتى نیز محضر یکى از بزرگان را درک کرده بود خدمت آقاى انصارى مى رسد و مى گوید: آقا من واصل شدم و نور خدا را همراه خود مى بینم . مى فرمایند: خصوصیات آن نور را بگو و او توضیح مى دهد. بعد آقا مى فرمایند: اگر چه این ها همه انوار خدا هستند ولى این نور خدا نیست بلکه نور وضوى توست که در ابتداى راه براى آدم پیدا مى شود.
البته به نظر من ما عوام هم که وقتی به بعضی از بزرگان نگاه میکنیم
انقدر این عرفا کمالات دارن و سر شار از انواع نورها هستند که که ما کور دلان با چشم سر هر چند بسیار اندک اما کور سویی از این نور رو میبینیم
در اخر امیدوارم هم جواب سوالتونو داده باشم هم تونسته باشم منظورم رو به درستی برسونم

نور نور چشم خود نور دل است

نور چشم از نور دل ها حاصل است



باز نور نور دل نور خداست

کو ز رنگ و عقل و حس پاک و جداست

حق پشت و پناهتون

بهنام یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:59 ق.ظ http://sarbazrahbari.blogfa.com

با سلام
مدیر وبلاگ سرباز رهبری هستم.
اگر مایل به تبادل لینک هستید وبلاگم را با نام "سرباز رهبری(سیاسی)" لینک کنید بعد خبرم کنید تا شما را لینک کنم.
با تشکر

سلام
چشم
خواهش

azad یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:16 ب.ظ

سلام
صادقان هر جا هستند زنده باشند و نورشان الهی که ما را نیز در بر گیرد.......... اخلاص ......بی درنگ خالصه ی هر چیز کیمیا ی ان است وبنده ی مخلص کیمیای سعادت برای بندگان دیگر
من فکر می کنم برخلاف خیلی چیزها از این جا تا خدا یه قدمه اما یه قدمه با اخلاص و صادقانه خدا بنده نیست که ظواهر رو دریابد وباطن را رها کند .......... و خدا نیز کیمیا ی اخلاص است راه را نشان می دهد به سوی بنده می اید و ما چه کار میکنیم؟؟؟؟؟؟؟از تهی سرشار!!!!!!!!!!!
من باور دارم که باران خدا همیشه میبارد شبنمش همیشه است و شفق محبتش همه جا را یک رنگ می کند
حال من در در یای عظیم محبت و باران رحمتش گستاخانه چشم به اسمان دارم و کاسه ی رحمت را در دستم سر و ته گرفته ام ......بارانی در ان نمی بارید ..........تقصیر ابرها چیست.........
گناه باران کدام است ............یادم افتا.. هان گناهش بی گناهی است............
به قول راضیه کیمیای برخی انسان ها مس وجود ادمی را زر میکند
مثل شیخ رجبعلی خیاط که البته کتابش را چندی پیش را ضیه جانم به من هدیه داد که از خوندش خیلی لذت می بره ادم دوست خوب سعادته دیگه چی میشه کرد... خصوصا کیمیا و نابش که یکی که ۲تاشو داره دیگه ........
راستی پی نوشت هاتون عروج است شما هم خوب نردبان می سازیدا!!!!!! راضیه راست می گه سکوتم بهترین جوابه
خوشتون می یاد این قد وراجی می کنم بعد می گم سکوت اهل حالیم دیگه
خدای معشوقتان پشت وپناهتان.........
کاروانیان کربلا در رهند و رستگاری نزدیککک

سلام
مثل همیشه زیبا و دلی...
ولی یادتون رفت برامون شعرم بنویسین

اقام امیر علقمه نگه دارتون باشه انشالله

طریق الی الله یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:50 ب.ظ http://mehrdadghan.blogfa.com

یا ذا الجود و الکرم

لیست سایتها و وبلاگهای آیات و علمای عظام و عرفا و اساتید اخلاق را در پیوندهای وبلاگ " طریق الی الله " ببینید و استفاده کنید .

آیت الله بهجت ره
آیت الله سید عباس حسینی کاشانی ره (شایدآخرین شاگرد مرحوم قاضی بوده است)
آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی (فیلسوف ومرجع مهذب عالیقدر)
آیت الله حسن زاده آملی
آیت الله مبشرکاشانی ( ازمراجع وشاگردان مرحوم آقافخرتهرانی و آیت الله کشمیری وبهاالدینی)
آیت الله حق شناس ره
آیت الحق میرزاعلی اکبر معلم دامغانی ره (از اولیا و شاگردان مرحوم زرآبادی)
آیت الله نجایت شیرازی ره
آیت الله عبدالقائم شوشتری ( محضر بسیاری از اولیای خدا را درک کرده اند)
آیت الله امجد
آیت الله جوادی آملی
آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی ره (وصی مرحوم سیدهاشم حداد ره )
آیت الله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی(فرزند علامه طهرانی)
آیت الله بهلول گنابادی ره
آیت الله تحریری (ازشاگردان مرحوم سعادت پرور ره )
آیت الله صمدی آملی
آیت الله جاودان (نوه مرحوم شیخ مرتضی زاهد ره )
آیت الله مجتبی تهرانی
آیت الله سید رضی شیرازی ( فیلسوف معاصر و از اهل معرفت و تقوا)
آیت الله ناصری دولت آبادی ( ازشاگردان مرحوم قوچانی ره و مرحوم سیدجمال گلپایگانی ره )
آیت الله مظاهری
آیت الله ضیاآبادی (از اساتید اخلاق)
آیت الله سید احمد نجفی(ازشاگردان مرحوم قوچانی و ازاساتید اخلاق)
شیخ حسین انصاریان
حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق ( ازشاگردان آیت الله شوشتری)
حجت الاسلام قاسم کاکائی(ازشاگردان مرحوم نجابت شیرازی ره )
استاد کریم محمود حقیقی (ازمراودین مرحوم انصاری همدانی ره و شاگردان مرحوم نجابت شیرازی ره )
استاد مهدی طیب (از مریدان مرحوم حاج اسماعیل دولابی ره )
استاد فروغی ( ازشاگردان مرحوم سعادت پرور)

سلام
بسیار ممنون از لطفتون بزرگوار

ع.ر.وطندوست یکشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:15 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلااام!

گوش نا محرم نباشد جای پیغام سروش!

هر کس که علم خدایی رو بهش میدن باید رفتار خدایی هم داشته باشه!
کسی که چشم دیدن اسرار و دیدن عیوب دیگران رو داره باید صفت ستار العیوب بودن رو داشته باشه که خدا بهشون بده!!

کسانی که میدونن و میبینن رفتارشون مثل رفتار خدا بوده که این صاحب این صفت و توانایی شدن!

این هم فقط بخاطر عشقه! عاشق خودشو بشکل معشوق درمیاره! پس این خصوصیات طبیعی برای این افراد!

خیلی مخلصیم!! :)

یا علی

سلام اخوی
راه گم کردی؟!!!!!!!!!!!!!!!!
شوحی میکنم میدونم گرفتاری
ببخشید دیشب یهو بدون خداحافظی رفتم کار واجب پیش اومد
دوست داشتم میموندم یه کم با هم حرف میزدیم
ما دوست داریم
شما اقایییییییییی وحشتناک

علی یارت

مینا دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:50 ب.ظ http://poshtpanjere.blogfa.com

هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود
آن چنان مهر توام در دل و جان جاى گرفت که اگر سر برود از دل و از جان نرود
از دماغ من سرگشته خیال دهنت به جفاى فلک و غصه ء دوران نرود
هر چه جز بار غمت بر دل مسکین منست برود از دل من وز دل من آن نرود
در ازل بست دلم با سر زلفت پیوند تا ابد سر نکشد وز سر پیمان نرود
گر رود از پى خوبان دل من معذورست درد دارد چه کند کز پى درمان نرود
هر که خواهد که چو حافظ نشود سرگردان
دل به خوبان ندهد وز پى ایشان نرود

سلام
بسیار عالیییییییییییی
ممنون
حق یارتون

هدی سه‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:48 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام و عرض ادب
داره کم کم صدای پای عید میاد ...دیگه فرصتی نمونده.
...
دعا دعا دعا

مهرگان چهارشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:32 ق.ظ http://bandarmehr.blogfa.com/

سلام
طاعات و عبادات قبول درگاه حق تعالی

مولوی یه شعر قشنگ داره
ما از فلک برتریم وز ملک افزونتریم
زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست

اما ما کجاو مردان خدا کجا

سوز دل چهارشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:07 ق.ظ

سلام
با مطلب میهمانی خدا 4 به روزیم البته دیروز دستی نوشتم دادم منشی امور فرهنگی تایپ کرد والان تو وبلاگ کپی کردم
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد