حضرت اباالفضل العباس(ع) را بیشتر بشناسیم

نامش عباس

فرزند علی(ع)

از مادری پاک به نام ام البنین

در چهارم شعبان سال ۲۶ه.ق زاده شد.

مادرش که نام اصلی او فاطمه بود از قبیله بنی کلاب که مردانی بسیار شجاع داشت بعد از شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)همسر حضرت علی شد.

انکه مردی به قامت تاریخ!شمشیرش ایمان.سپرش تقوی.نیزه و زوبینش عدالت.از نگاهش شجاعت میباردو در جبینش نور خدا جاری است.چون کوهی بر اسب نشسته .اسبی که خروش دریا را در سینه دارد.به پاسبخشی از خیام حرم اباعبدالله الحسین(ع) مشغول است.

خیامی که قرنهاست نه فقط در کربلا که در جایجای زمین بر پاست انکه پدر فضیلت است و در عاشورا هفتاد داغ دید .هفتاد لاله پر پر بوییدهفتاد مرغ عشق رادر پرواز سرخشان بدرقه کردو دوستانش را به خدا هدیه داد.

و بدینسان جاودانه شد.



ازدواج حضرت عباس(َع)و فرزندان او:


به خوبی روشن نیست که حضرت عباس(ع)در چه سالی ازدواج نمود.ولی نظر به اینکه ان حضرت هنگام شهادت پدر ۱۴سال داشت میتوان حدس زد که ازدواج ان در عصرامامت امام حسن(ع) بوده است.

حضرت عباس(ع)با لبابه دختر عبیدالله بن عباس که پسر عموی پیامبر(ص)بود ازدواج کرد.

لبابه از بانوان ارجمند بودواز حضرت دارای دو فرزند به نامهای فضل الله و عبید الله شد.

نسل حضرت عباس (َع) ازجانب عبید الله ادامه یافت واز این نسل رادمردان بزرگو عالمان وفقیهان بزرگی به وجود امدند.مانند ابویعلی حمزه بن قاسم که نوه حضرت عباس(ع)در نسل پنجم است و مرقد مطهرش در نزدیکی حله دارای گنبد و بارگاه است.و مانند علی بن ابراهیم بن ابی جعفر.حسن بن عبیدالله بن ابی الفضل که نوه ان حضرت در نسل سوم است ومرقدش دارای گنبد و بارگاه ملکوتی و زیارتگاه مهم در قم است.(قسمت اخر خیابان باجک).و به عنوان شاهزاده سید علی(یا شاه سید علی)معروف است.

مرحوم علامه سید عبدالرزاق مقرم در کتاب خود((العباس))برای حضرت عباس(ع) شش فرزند(پنج پسر و یک دختر)ذکر کرده است و مینویسد:

مادر فضل الله وعبید الله لبابه بودو مادر یا مادران فرزندان دیگرش به نامهای حسن.قاسم(عبدالله)ومحمد ودختری که نامش معلوم نیست.ام ولده بود.

مرحوم سید محسن امین(ره)دو نفر از فرزندان حضرت عباس(ع) به نامهای محمد و عبد الله را در شمار شهیدان کربلا میشمرد.

علامه مروی یک فرزند او را یعنی محمد را جزء شهدای کربلا شمرده است.

در میان فرزندان حضرت عبیدالله دارای مقام بسیار ارجمند بود و از یاران و اصحاب امام سجاد به شمار می امد

ان حضرت هر گاه که او را می دید و به یاد فداکاری های عمویش عباس(ع)می افتاد و گریان می شد.

تا زمان باقی است اباالفضل(ع) زنده خواهد بود و خونش در رگهای حقیقت.زندگی را جریان می بخشد چشمانش در ظلمات شبهای ظلم.مهتابی و پر فروغ؛دستانش در خیام همیشه بر پای عاشورا و عمود خیمه امام حسین(ع)خواهد ماند.

هفتاد مرغ عشق به سرداری او در پهنه اسمان ایثار.پرواز سیمرغ ثار را.تا خدا دنبال میکنند

هفتاد لاله در دشت سینه و هفتاد داغ بر دل او پرچمی میشوند که در دست های امام حسین(ع)تا عرش و تا قیامت گسترش خواهد داشت؛و عاشورا هر روز تکرار می شود

انکه حسین(ع) را می بیند! از خیمه بیرون امده است تا به پاسبخش هر شب حرم کربلاییان سری بزند. او سپهسالار لشکر خویش را.به خطاب (برادرمن)می خواندو اباالفضل العباس(ع)سرشار از عطر این همه مهربانی. او را باز هم (مولای من)مینامد.

اما در روز عاشورا چنین نخواهد بود؛او در کنار علقمه.وقتی سر خون الود خویش را بر دامن زهرای اطهر(س)میبیند جسارت خواهد یافت  تا ارزوی نهایی عمر خویش را جامه عمل بپوشاند  و زاده فاطمه را (برادر)خطاب کند.


                  عباس جان!

            عباس جان!

            اسمان تکیه به دستان تو دارد عباس

            مرغ می خانه گریبان تو دارد عباس

            عباس جان ابر

            عباس جان ابر هرگاه که میبارد از اندوهی بغض

            شرم از تشنگی روی تو دارد عباس

نظرات 24 + ارسال نظر
هدی جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:28 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
فقط یه جمله میگم:

حضرت اباالفضل العباس (ع) چه نجابتی داشتند!

سلام
یه مطلب دارم مینوسم که حتما از نجابت اقا بیشر لذت میبرین
نگین شهر کربلا اگر حسین فاطمه اس
نقش نگینش به خدا اسم امیر علقمه اس.

ع.ر.وطن دوست جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:02 ب.ظ http://123tamam.blogsky.com

سلام!

اقا دستت طلا!
من یه مدت سرم شلوغ بود نمیتونستم بیام!
شرمنده شذیم!

مهدی جان! میتونی ابعداد زندگی حضرت عباس رو توی وبلاگنت بیاری؟ من که خیلی مشتاقم بدونم!
فقط از کربلا شنیدیم! ولی از زندگی و کراماتش غافلیم!!

قربونت!
یا علی

سلام
قربونت
از زندگی حضرت عباس(ع)خیلی مطب کم هست اینم برای من خیلی عجیبه کلی کتاب خوندم که همین اطلاعت مختصرو دارم ولی حتما این کارو انجام میدم.
الان که دارم فکر میکنم یه چیزایی داره به ذهنم میاد که حتما مینویسم داداشی
علی پشت و پناهت

سید جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:56 ب.ظ

سلام!
پرفایلت رو تازه مطالعه کردم!
خیلی حیف ورزش هست که رها شده...

شما بهت نمیاد حرفه ای نباشی تو وب نویسی!
شکسته نفسی می کنی؟!

ابوی ما هم اند اصلاح طلبی اند و ما هم یه زمانی بودیم اما الان نه دیگه!خواستم بهت بگم (به خودمم میگم) وقتی تویه خط افتادی بپا اشتباهات اونا رو نادیده نگیری!

من قصد عوض کردن فکر و عقیده کسی ندارم چون هنرشم ندارم چون شدنی هم نیس.ولی برا همه و بیشتر خودم تو این مسائل نگرانم.چون سیاست به دیانت گره خورده.
ان شاالله امام حسین ع دست هممون رو بگیرن.حضرت ابوالفضل ع ....

آمین !

بی خیال این حرفا.همین جوری به ذهنم رسید...

چاکریم

سلام
واقا اولین باره که دارم وب مینویسم.ممنون میشم که کمکم کنی
درست که سیاست ما عین دیانت ماست ولی به نظر من این جمله برای سیاستمدارای ماست.
الان که دارم جوابتو مینویسم شاید۹۹٪حرفامو خوردم.
انشاالله
اقایی داداشی.

س جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:57 ب.ظ

راستی مطالب عالی بود.جزاک الله خیرا!

ما درس پس میدیم

سید شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:02 ق.ظ

لینکت کردم برادر!

منو هم خیلی دعا کن.خیلی به دعات و دعای همه محتاجم

مرسی منم لینکت میکنم سید جان لطف کردی.
حتما برات یه ذکر یا کاشف الکرب میگیرم
هر کسی میگه دعا کن من اینشکلی براش دعا میکنم
محتاج دعای شما هم هستیم سید

سید شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:35 ب.ظ

خندم گرفت که گفتی ۹۹ درصد حرفاتو خوردی!باید من عذر خواهی کنم فک کنم.چون قرار بود حرف سیاسی نزنیم.باید ازت تشکر هم بکنم که من باب احترام بنده کوچک خدا این کار رو کردی.ولی حرفت درسته سیاستمدارا بیشتر باید رعایت کنن چون بیشتر هم درگیرن!اما ملت هم باید تو خط باشن!!
ولی معنی عین دیانت بودن سیاست رو باید بدونیم.به نظر من همون طور که گریه بر امام حسین ع به قول امام خمینی ره یک تباکی سیاسیه و نشانه ظلم ستیزیه شیعه است می تونه تلازم دیانت و سیاست هم یک چنین معنایی داشته باشه.
هرچی در دین یک نمود بیرونی در اجتماع باشه!(برای تک تک افراد!)و برای سیاستمون هم از توی دین تصمیم بگیریم.چون اسلام کامل ترین دینه!این نظر شخصی منه !

بی خیال این حرفا... اما از لحاظ عقیدتی(نه سیاسی)فقط تو تشیع هست که این اعتقاد وجود داره تلازم سیاست و دیانت.اهل سنت که ماشاالله می بینی چه بی خیال اند درین رابطه.مسیحیت و یهودیت هم تدین رو یه امر شخصی می دونن.رسول الله ص که در مدینه پایگاهشون رو قرار دادن و احکام حکومتی قرار دادن که حکم شرعی هم داشت و شیوه حکومتداری ایشون اجرای حدود در ملا عام و خیلی چیزای دیگه نشون دهنده این تلازم هس!
اینه که هر فردی باید تو سیاست سر در بیاره تا دینش حفظ شه و تو دیانت هم قوی باشه تا بتونه برای سیاستش خوب تصمیم گیری بکنه!!

ازون حرفت خیلی خوشال شدم .ذکر یا کاشف الکرب...
خیلی ممنون واقعا .کاش تا توی شیرازم و برنگشتم تهران نتیجه بگیرم از دعای تو!!

سلام
داداشی شما بزرگ مایی.
حرفاتونو در مورد سیست و دیانت کما قبول دارم تازه یهچیزی هم از حرفات باعث شد حتما به یه چیزی فکر کنم. ممنون از حرفات.کلا من همیشه دنبال یه چیزی میگردم که فکر کنم و حلاجیش کنم.
بعد نماز صبح برات ذکر میگیرم
انشاالله که بازم مثل همیشه نتیجه بگیریم
ما همیشه میگیم ذکر یا کاشف الکرب مثل دینامیت برای مشکلات متلاشیش میکنه.
دست مولام علی و پسراش پست و پناهت

هیفا شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:37 ب.ظ http://yatura.blogfa.com

سلام!
مطلب مفیدی بود... استفاده کردم!
خیلی خوبه که منابع رو هم ذکر می کنید !
سید اشاره کردن به پروفایلتون ...من هم کنجکاو شدم و خوندمش قسمت علاقه مندی هاتون برام جالب بود:
"عشقو با امام حسین شناختم"
عشقتون با دوام باشه انشاالله!
حق یارتون!

سلام
خوشحالم که از مطالب خوشتون میاد
این بهم نیرو میده
یه چیزی رو نگفتم شاید جاش نباشه اینجا بگم ولی اگه نگم تو دلم میمونه.چون گفتین اون براتون جالب بود
یه مرد به نظر من حق گریه کردن و اشک ریختن نداره تحت هر شرایطی.!
اشک ریختن یه مرد فقط برای امام حسین جایزه و بس.
مجنون که دو چشمش به حسین و حرم افتاد چنین گفت
لیلی به درک فقط حسین بن علی را عشق است

رهروی خواب آلوده یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:41 ب.ظ http://taraavosh.blogsky.com

شما که ذکر یا کاشف الکربت مجربه جون ما بگو واسه ما هم....ترم آخری یه درس ۳ واحدی افتادم که ارائه هم نمیشه ترم دیگه....تو رو خدااااا

بیچاره ام و در حال التماس دعا گفتن به این و اون.....

سلام
من که عددی نیستم ولی چون به این ذکر اعتقاد قلبی دارم
حتما امروز بعد نماز صبح براتون ذکر میگیرم
حق نگهدارت

هدی یکشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:44 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
ممنونم بابت تبریک تون ..
انشاءالله خدا هم عمر با برکت و عزتی بهتون بده..

سلام
ممنون
انشاالله

سید دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:28 ق.ظ

غرض عرض ارادت بود که حاصل شد!

یا حق مددی...

سلام
اقایی شما
حق پشت و پناهت

منصوره دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:02 ب.ظ http://vaznebodan.blogfa.com

عشق یعنی سوختن از گریه ی یک مشک آب
رفتن و از نزدیک دیدن اشک آب

..

ممنون که سر زدید
لطفتان افزون

س سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 08:39 ب.ظ

به روز کن برادر دلمون وا شه!!

راسی دعاهاتون ظاهرا داره........ .... ... .. .

سلام
چشم حتما
شما خیلی لطف داری

سید پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 06:59 ب.ظ

دعا
زیاد
شدید

چشم حتما
شما هم برای من دعا کن

س پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:52 ب.ظ

سلام برادر! به روزم...بیا!

ممنون آقا

رهرو خواب آلود ه جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 12:20 ق.ظ http://taraavosh.blogsky.com

سلام به روزم

ع.ر.وطن دوست دوشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:21 ب.ظ

سلام!
اقا مهدی کم پیدا شدید!
مشتاق دیدار!
غرض احوالپرسی بود!
التماس دعا
یا علی

سلام
شما اقاییییییییییییی
حق یارت

سایه ابر سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 11:04 ق.ظ http://sayeye-abr.blogfa.com

سلام ممنون که اربعین دعامون کردی!!گرفتاریت هم خیره!نکنه در شرف ازدواجی به ما نمی گی!!

اون قضیه هم که گفتم دعا کنی به خیر گذشت.از لطفت ممنون برادر!

سلام
نه با با کی به من دخترشو میده؟
خدارو شکر

سین سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:48 ب.ظ http://sayeye-abr.blogfa.com

سلام علیکم!عجبی دیدمون به جمال کامنت حضرت عالی روشن شد!!

ازینکه گفتی دعام کردی خیلی خوشال شدم!!
به روز کردم امروز!!

یا حق

سلام برادر
شما لطف داری.نمیدنم چرا ولی همیشه یادت می افتم موقع دعا.
یا حق

خادم الحسین عمو عباس سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:11 ب.ظ

سلام خشگله عمو
میدونی که هر کسی که اباالفضلی باشه منم عاشقشم هر کس دوستش داشته باشه دوستش دارم و هر کس دشمنش باشه باهاش میجنگم کیف کردم از این همه عاشقی که تا نام مولا اباالفضل میاد ضربانه قلبشون چند برابر میشه و روحشون پرواز میکنه به علقمه.
جانم فدای خادمین لب بی آب علمدار
""بین همه عشقای دنیا عشق است اباالفضل""

سلام قربونت برم
۳بار میگم دوست دارم دوست دارم دوست دارم
حاج عمو من که شاگردتم تو همه چیز مخصوصا درس اقام ابا الفضل(ع)شناسی.
دوست دارم بازم برامون بنویسی که منم اینجا بنویسم که همه استفاده کنن از طرز تفکر قشنگت و همه ببینن ما اگه چیزی یاد گرفتیم چه استادی داشتیم.(چه گوهری )
اربعیین عزاداری تو خونتون عالی بود.به من که خیلی چسبید.
دلم از الان داره محرم محرم مکنه
افتخار دادی سر زدی به خونه خودت.
ماه منیر بنی هاشم پشت و پناهت

خادم الحسین عمو عباس سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 03:35 ب.ظ

عمو جان فراموش کردم که یه مطلبو خدمت همه بچه شیعه ها که عاشق و شیفته مولاشون اباالفضل العباس هستند بگم .
باید به همه محبین اهل بیت تبریک بگم به خاطر به درک رسیدن مفتی اعظم وهابیون عربستان (عبدا... ابن جبیرین لعنت الله علیه) که امروز به قعر جهنم واصل شد.
این ملعون همون کسی بود که دستور تخریب حرمین عسکریین رو صادر کرد و آخرین فتواش تخریب حرم آقا اباالفضل (ع) بود که این آرزو رو به همراه خودش به گور برد.
جا داره که شیعیان امروز ایران رو گلبارون کنن.

الله اکبر
خدارو شکر
همشه عمو عباس حق مطلبو به بهترین شکل ادا میکنی
قربونت برمممممممممممممممممممممممممم

هیفا شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام!
بزرگوارید!
سر میزنم ... به روز نیستید!!!
حق یارتون!

سلام
لطف دارید
به خدا تنبلی نکردم یه کم گرفتارم
در حال به روز شدنم

سید حسین پارسا شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 05:59 ب.ظ

قالبت خیییییییییییییییییییلی قشنگه ولی یادم نمیره نظرامو تایید نکردی!

سلام
ممنون
قربون شکلت برم نظراتو دیدم عشقم کردم ولی تورو خدا منو ببخش
چون تو قسمت اقام ابوالفضل بود تایید نکردم
اخه تو این وبلاگ ما حرف سیاسی نمیزنیم
بازم منو حلال کن داداشی

سید شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 06:43 ب.ظ

راستی قالبت خیلی قشنگه!خیلی.فقط بعضی نوشته هات که فونتشون مشکی بوده غیب شده !!

سلام مرسی از تذکرت دادا
درستش میکنم

هدی شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 09:34 ب.ظ http://elmoservat.blogfa.com

سلام
ممنون.
رحلت نبی اکرم محمد مصطفی(ص) رو بهتون تسلیت عرض می کنم...
و همچنین شهادت حضرت امام حسن مجتی(ع) و امام رضا (ع) رو تسلیت عرض می کنم.
یا علی.

ممنون
من هم به شما تسلیت میگم
یا ماه منیر بنی هاشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد